Peppol
Facturen kunnen nu digitaal worden verstuurd via het Peppol netwerk. Dit biedt een efficiënte en veilige manier om facturen te verzenden en te ontvangen. Het gebruik van UBL 2.1 in combinatie met Peppol zorgt voor een gestandaardiseerd formaat, waarmee facturen gemakkelijk kunnen worden verwerkt. Peppol is een netwerk dat zorgt voor de veilige uitwisseling van deze documenten tussen bedrijven en overheidsinstanties.
Voordelen van het gebruiken van UBL 3.0/2.1 en het Peppol netwerk:
- Efficiënt facturen verwerken
- Minder kans op fouten en vertraging
- Kostenbeparing
- Betere administratieve workflow
Kortom, het versturen van facturen via het Peppol netwerk met behulp van UBL 3.0/2.1 is een moderne en effectieve manier om zakelijke documenten te versturen en te ontvangen.

Question & Answers
Voor uw verkoopfacturen zal dit niet het geval zijn. Maar voor uw aankoopfacturen werkt u wellicht samen met leveranciers die wel btw-plichtig zijn en dus hun facturen via peppol zullen versturen.
Ja tot nader order wel en dit zodra u facturen maakt naar een andere BTW-plichtig bedrijf.
Voor het opmaken van uw verkoopfacturen zal dit niet nodig zijn. Om uw aankoopfacturen te ontvangen van BTW-plichtige firma’s zal u wel op het Peppol netwerk geregistreed moeten zijn. Vermoedelijk zal dit op termijn ook ingevoerd worden voor deze zelfstandigen.
Om uw facturen te ontvangen kan u maar bij 1 partij geregistreerd staan. Het versturen kan je via een registratie bij meerdere partijen (vb in geval van een webshop).
Peppol is een beveiligd netwerk waarop iedere partij gekend en geregistreerd is. Registratie kan via BTWnr, Ondernemingsnr en GLIN code.
Nee dat kan u niet. Standaard heeft de overheid niets voorzien waarbij u een zicht krijgt hierop. U kan dit wel via een portaal waarbij de facturen uitgelezen en getoond worden in PDF. U kan ze ook terug afgeleverd krijgen in uw mailbox.
Voor beiden heeft Intradev een oplossing – Contacteer ons!
Vanaf 1 januari 2026 wordt elektronische facturatie verplicht voor btw-plichtige ondernemingen. Maakt u vandaag uitgaven voor uw digitale facturatieflow, dan vermijdt u niet alleen sancties in de toekomst, maar geniet u nu al een fiscaal voordeel.
De overstap naar e-facturatie vergt voor veel ondernemingen een investering in tijd, middelen en systemen. Sommige moeten software upgraden of vervangen, andere moeten zich aansluiten op het Peppol-netwerk of hun interne processen herinrichten.
Daarom voorziet de wetgever in een tijdelijke fiscale stimulans voor de inkomstenjaren 2024 tot en met20 27 is er een verhoogde kostenaftrek van 120 procent voor specifieke kosten die daarmee verbandhouden. De verhoogde aftrek geldt voor abonnementen op e-facturatiediensten en implementatiekosten, maar ook voor kosten voor advies.
De aftrek beperkt zich in de vennootschapsbelasting tot kleine vennootschappen en eenmanszaken. Grote vennootschappen vallen dus uit de boot.
Voor de meeste kleine vennootschappen en eenmanszaken zal de specifieke kostenaftrek van 120 procent volstaan. Zij zullen een abonnementsformule op een e-facturatiepakket nemen, met doorgaans maandelijkse licentiekosten.
Maar voor ondernemingen die nood hebben aan complexe software volstaat een standaardoplossing op licentiebasis mogelijk niet. Denk aan ondernemingen die een eigen IT-platform of specifieke modules ontwikkelen. Hun uitgaven vormen, net zoals voor een machine of een auto, investeringen op langeretermijn die niet in één keer als kosten mogen worden geboekt. Die investeringen moeten over meerdere jaren worden afgeschreven en komen dus niet in aanmerking voor de verhoogde kostenaftrek.
Dergelijke investeringen kunnen wel recht geven op een alternatieve fiscale stimulans. Sinds 1 januari 2025 werd de investeringsaftrek voor digitale activa, zoals software voor facturatie, e-commerce, klantenbeheer of cyberveiligheid, verhoogd naar 20 procent. Die specifieke investeringsaftrek is niet in de tijd beperkt.
Net zoals de kostenaftrek is ook de investeringsaftrek beperkt tot kleine vennootschappen en eenmanszaken. Zo ontstaat voor ondernemingen een evenwichtige fiscale behandeling, ongeacht of ze uitgaven onmiddellijk als kosten boeken of spreiden via afschrijving.
Beide fiscale stimulansen moet u niet boeken in de jaarrekening, ze worden in de fiscale aangifte verwerkt. Dat maakt de toepassing in de praktijk eenvoudig, al vereist het wel fiscale alertheid om de voordelen niet te laten liggen.
Het begint bij een correcte identificatie en verwerking van de gerelateerde uitgaven. Spijtig genoeg bevat de fiscale wet geen exhaustieve lijst van kwalificerende uitgaven, wat interpretatievragen kan oproepen. Zeker bij softwarepakketten die meerdere functies combineren of advieskosten die niet alleen betrekking hebben op e-facturatie, kunt u de uitgaven die specifiek betrekking hebben op e-facturatie afzonderlijk het best op de factuur laten vermelden. Het gebruik van een apart boekhoudkundig rekeningnummer voor die uitgaven verhoogt de transparantie voor uw fiscale controleur en vergemakkelijkt de correcte verwerking door uw accountant.
De verplichting komt snel dichterbij. Wie niet tijdig in orde is, riskeert sancties.
Alerte ondernemers dienen u al werk maken van e-facturatie én de uitgaven correct identificeren, combineren gemoedsrust met een fiscaal voordeel.
Btw-plichtige ondernemingen die vanaf 1 januari 2026 niet beschikken over de technische middelen die het mogelijk maken om een gestructureerde elektronische factuur uit te reiken en te ontvangen lopen het risico op een administratieve geldboete.
Bij een eerste overtreding zal een boete worden opgelegd van 1.500 euro, bij een tweede overtreding een boete van 3.000 euro en bij een volgende overtreding een boete van 5.000 euro.
Je hebt na een overtreding minstens drie maanden te tijd om je alsnog in orde te stellen, vooraleer er een tweede of volgende overtreding vastgesteld kan worden.
De boetes voor een onjuiste factuur gelden vandaag al en blijven ook na 2026 van kracht: van 50 tot 5.000 euro, afhankelijk van de ernst, herhaling en impact op de belastingen.

UBL 3.0/2.1
UBL 3.0/2.1 is een standaard voor elektronische zakelijke documenten, zoals facturen, inkooporders en verzendberichten. De UBL 3.0/2.1-specificatie definieert een set XML-schema’s die kunnen worden gebruikt om zakelijke documenten elektronisch te maken en uit te wisselen.
UBL 3.0/2.1 is ontworpen om flexibel en uitbreidbaar te zijn, zodat het kan worden gebruikt in een breed scala aan industrieën en toepassingen. Het is gebaseerd op internationale normen en wordt ondersteund door veel softwareleveranciers en serviceproviders.
Hieronder enkele websites waar u meer informatie kan terugvinden:
https://www.peppolinbelgium.be/nl/
https://efactuur.belgium.be/nl/article/alles-wat-u-moet-weten-over-peppol
Blijf op de hoogte!
Schrijf u in op onze nieuwsbrief.
Wij helpen u graag verder!
Intradev biedt een alles-in-één oplossing voor een verbeterde efficiëntie binnen uw bedrijf. Bovendien gaan wij steeds op zoek naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Niet alleen wordt hierbij de nadruk gelegd op een kwaliteitsvolle afwerking, wij bieden ook een uitstekende service en support.
Contacteer ons voor meer informatie!